Langkau ke kandungan utama

Catatan

LILY ALAN WALKER: APA YANG KU TERLIHAT

LILY, APA YANG KULIHAT SEBAGAI SEORANG BIPOLAR (Artikel ini agak panjang)

Lily was a little girl
Afraid of the big, wide world
She grew up within her castle walls
Now and then she tried to run
And then on the night with the setting sun
She went in the woods away
So afraid, all alone

They warned her, don't go there
There's creatures who are hiding in the dark
Then something came creeping
It told her, don't you worry just

Follow everywhere I go
Top over the mountains or valley low
Give you everything you've been dreaming of
Just let me in, ooh
Everything you wantin' gonna be the magic story you've been told
And you'll be safe under my control
Just let me in, ooh
Just let me in, ooh

She knew she was hypnotized
And walking on cold thin ice
Then it broke, and she awoke again
Then she ran faster than
Start screaming, is there someone out there?
Please help me
Come get me
Behind her, she can hear it say

Follow everywhere I go
Top over the mountains or valley low
G…
Catatan terbaharu

LUAHAN HATI SEORANG PUTRI #pray4Fina

***#pray4Fina merupakan satu tragedi yang telah menimpa kepada salah seorang ahli Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Cawangan Bagan Datuk. Rumah kediaman Saudari Sufina telah dipukul ribut dengan begitu teruk sekali. Disertakan di sini beberapa keping gambar tragedi yang telah menimpa Sufina dan keluarganya.

Kami dari warga kerja Bicara Si Musafir mendoakan agar beliau sentiasa dipermudahkan segala urusan.
Untuk makluman lanjut dan bagi mereka yang berminat untuk menghulurkan bantuan, bolehlah menghubungi saudari Cik Ezatul Farita, Yang Dipertua GPMS Bagan Datuk di talian 013-3805749 atau berhubung dengan saudari Sufina sendiri di talian 016-3660425.

Semoga Allah mempermudahkan segalanya.







Luahan Hati Seorang Putri (inspirasi dari kejadian Sufina dan keluarganya).

Dalam senyuman, ada bicara tersembunyi,
Dalam manis wajah, ada derita hati yg hanya sendiri yg peduli,
Dalam gelak tawa, ada tangisan mencari kekuatan untuk memapah diri,
Dalam merasa bahagia, telah banyak duka yg ku benamka…

PIMPINLAH KAMI YA ALLAH

BismillahirRahmanirRahim

Ya Allah sesungguhnya syukur diatas segala nikmat yg telah Kau berikan
Ya Allah Kaulah Tuhan Maha Suci
Sedangkan kami hina di hadapanMu
Kaulah tuhan Maha Tinggi
Sedangkan kami rendah di hadapanMu
Kaulah Tuhan Maha Kaya
Sedangkan kami fakir di hadapanMu
Kaulah Tuhan Maha Besar
Sedangkan kami sgt kecil di hadapanMu
Janganlah Kau palingkan kasih sygMu kepada kami ya Allah.
Dahulu mungkin kami lalai dalam mengingatiMu namun kami ingin berubah menjadi hamba yg taat pada perintahMu
Janganlah Kau tutup jalan jalan keluar dari masalah kami kerna pada siapa lagi yg kami harus minta jika bukan kepadaMu
Ya Allah, dahulu kami leka kami mencari kesenangan dengan mengabaikanMu
Kami mencari rezeki dengan melupakanMu
Kami berseronok dengan pasangan dan kehidupan kami tanpa melibatkanMu
Kami lalai dalam menjalankan perintahMu
Ya Allah, pimpinlah kami
Tuntunilah kami,
Dakaplah kami,
Kurniakan kami segala kasih dan sygMu,
Sesungguhnya kasih syg Mu amatlah luas melebihi kemaraha…

MARI TERSENYUM: KISAH PEMUDA MELAMAR CALON ISTERINYA.

Satu hari datang seorang pemuda ke rumah teman wanitanya untuk berhari raya. Tujuan sebenarnya adalah untuk melamar si kekasih. Sampai masa untuk menghalalkan perhubungan mereka. Biasalah, apa apa kan kena interview dulu dengan bakal pak mertua.

Duduklah berdua Si pemuda dan ayah si wanita di ruang tamu berbual bersama:

Pemuda: pakcik, pakcik suka dengar hadis nabi?
Si Ayah: eh, mestilah pakcik suka. Apa hadis kamu tahu? Cuba ceritakan.
Pemuda: jika datang seorang lelaki yang baik akhlaknya, datang melamar anak perempuan kamu. Maka terimalah lamarannya.
Si Ayah: wahhh bagus tu nak hadis tu.
Pemuda: ye pakcik, sebab tulah saya datang ni sebab nak lamar anak pakcik.
Si ayah: oh yang ni tak berapa bagus ni nak. Pandai kamu ye nak adjust hati pakcik.

Si ayah bertanya,

Si ayah: kamu nak bagi anak pakcik berapa hantaran?
Pemuda: firman Allah, jika kamu fakir (dalam hal untuk pernikahan) Nescaya Allah yang akan membantu mencukupkanmu.
Si ayah: wah dah pakai hadis pakai lagi nama Allah. Bera…
RAHMATMU MENDAHULUI TAKDIRMU DAN KEMURKAANMU
Ya Rahim,
Di sepertiga malam ini suasananya tenang sekali. Hanyut diri ini mengenang segala kelalaian masa silam. Ya Rahim, jika bukan kerana kasih dan sayangMu, kami tidak mampu untuk berdiri menghadapMu di kala ini. 
Ya Allah, sesungguhnya kami sangat lalai dalam kehidupan kami. Kami akur kami berjalan dengan kesombongan bahawa kami bisa menjalani hari kami dengan diri kami sendiri. Kami terlalai dan terlupa kerana was wasul syaitan yang membuatkan kami rasa kami sudah merasa cukup dengan diri kami. Ya Allah, sesungguhnya nikmat yang Engkau berikan kepada kami, tidak kami syukuri dengan kata pujian terhadapMu malah kami menabur kata pujian pula kepada makhluk yang diciptakan oleh Mu. 
Ya Allah, sesungguhnya alam semesta ini sangat luas. Luasnya sehingga bintang besar yang membahang dan bersinar itu kelihatan cantik menghiasi malam di kaki langit ini. Namun kami terlupa bahawa rahmatMu dan kasih sayangMu kepada hambaMu melebihi dan melamp…

KISAH ROMANTIS RASULULLAH S.A.W

Aku tgh tulis an islamic article, so aku nak share satu benda. Romantisnya Rasullullah Sallallahi Alaihi Wassalam tu bagaimana. Ini salah satu dari sikap romantis Baginda. (p/s: aku gunakan analogi bahasa mudah untuk senang faham ya. Asalkan content tak lari. )

One day Aisyah R.A buatlah kuih. Sambil sesi minum petang ngn Nabi. Tengah sedap melayan dan berbual mesra, datangla saudah r.a. isteri Nabi yang paling tua. Aisyah menjemput saudah untuk menjamah kuih yg dibuatnya.

"saudah jemputlah makan kuih ni. Saya buat ni. Sedap tau" aisyah r.a menjemput saudah. Saudah hanya menggelengkan kepalanya "tak mengapalah aisyah. Its ok". Aisyah mempelawa Saudah utk menjamah kuihnya lagi "saudah, rugi tau kalau tak rasa. Penat tau saya buat ni. Nabi pun kata sedap tau kuih saya". Sekali lagi saudah menggelengkan kepalanya "takpela aisyah, me kenyanglah". Aisyah makin tak puas hati, "saudah baik awak rasa kuih ni, kalau awak tak nak rasa, saya baling te…

ALLAH RINDUNYA

Pernah tak kita fikirkan bahawa Allah sgt rindu hambaNya. Sbb tu Allah turunkan Al Quran. Macam bila kita rindu seseorang.. Kita bagi surat, bagi mesej, hantar whatsapp, hantar pesanan itu ini, suruh take care lah. Tak cukup dengan itu kita pesan lagi agar makan lah minumlah..ingatkan hal itu ini lah. Hati hati lah. 
Itu je yg aku fikir kan. Allah rindu kita sangat sangat... Tapi adakah kita merinduiNya? 5 kali sehari Allah panggil nk jumpa kita. Patutnya hamba yang berlari nak jumpa tuannya. Ni terbalik. Allah pula yang memanggil manggil kita untuk bertemu kita. Namun kita 'reject' panggilanNya. Sayagnya Tuhan pada hambaNya. Tak cukup dengan itu, di sepertiga malam Allah turun lagi ke kaki langit. Bertanyakan, ada siapa nak taubat, ada siapa nak keampunan dan ada sesiapakah yg ada hajat? Tapi kita? Tidur nyenyak berdengkur hingga terlewat subuh kadang kadang. 
Percayalah, Allah tak pernah berputus asa pada hambaNya. Hanya hambaNya saja yang sering merasakan putus asa dengan …